Добірка ритуалів
початку та закінчення занять
в закладі дошкільної освіти
Мета: налаштування на спільну діяльність, спілкування, вміння дитини відрізняти одні заняття від інших та з метою гармонізації процесу адаптації дітей шестирічного віку до навчання в початковій школі.
Початок заняття повинен стати своєрідним
ритуалом. Ритуал може бути однаковим, а може бути тематичним. Ритуал можна
змінювати, але не дуже часто.
Закінчення заняття – це завершення певного
виду діяльності, але не спілкування, тому ритуал повинен, з одного боку,
показати, що заняття закінчено, з іншого – що діти готові до конструктивного
спілкування в групі та вдома.
РИТУАЛИ ПОЧАТКУ ЗАНЯТТЯ
Чарівний клубочок
Діти сидять на стільцях або на килимі,
утворюючи коло. Вихователь передає клубок ниток дитині, яка намотує нитку на
палець і при цьому говорить лагідне слово, або добре побажання, або лагідно називає
дитину, що сидить біля неї, на ім’я, або вимовляє «чарівне ввічливе слово»
тощо. Потім передає клубок наступній дитині, поки не дійде черга до вихователя.
Добра тварина
Діти стають у коло
та беруться за руки. Вихователь тихим голосом говорить: «Ми – одна велика добра
тварина. Давайте послухаємо, як вона дихає!» Усі прислухаються до свого
дихання, дихання сусідів. «А зараз послухаємо разом!»
Вдих – всі роблять
крок вперед, видих – крок назад. «Так не тільки дихає тварина, так само рівно
б’ється її велике добре серце». Стукіт – крок вперед, стукіт – крок назад і
т.і.
Дружба починається з усмішки
Сидячі у колі, діти
беруться за руки, дивляться сусіду в очі і мовчки посміхаються одне одному.
Компліменти
Усі беруться за
руки, сидячи у колі. Дивлячись в очі сусіду, треба сказати йому декілька добрих
слів, за щось похвалити. Той, хто приймає комплімент, киває головою і говорить:
«Спасибі, мені дуже приємно!» Потім він вимовляє комплімент своєму сусідові.
Якщо виникають певні труднощі, вихователь може зробити комплімент або
запропонувати сказати щось «смачне», «солодке», «квіткове» тощо.
Під час ритуалу
вихователь знаходиться у колі разом з дітьми, показує приклад, підказує, підбадьорює,
налаштовує дітей.
Чарівний м'ячик
Діти сидять на стільцях або на килимі по колу.
Педагог передає м'ячик дитині, той говорить ласкаве слово, або ласкаво називає ім’я
поруч сидячої дитини, або говорить добрі
побажання і т. і. Потім передає м'ячик наступній дитині по колу.
Казковий вітерець
Діти сидять по колу повернувшись один до
одного спиною. Педагог ніжно і акуратно погладжує попереду сидячу дитину по
спині, він наступного і т.д.
Добре вітання
Сидячі в колі діти по черзі без слів вітаються
один з одним.
Улюблена іграшка
Зазвичай діти серед усіх іграшок в групі
виділяють одну (дають їй ім'я, розмовляють з нею), тоді можна починати заняття
з того, що всі діти по черзі говорять слова вітання (діти не повинні
повторюватися).
Торбинка сміху
Вихователь читає
вірша, діти виконують дії, про які йдеться у вірші
О.Пархоменко
За смішинкою
смішинку
Знов складаю я в
торбинку.
До торбинки
поспішіть –
Хай торбинка посмішить!
Сміх – здоров’я,
сміх – для всіх,
Посміятися не гріх.
Регочіть собі,
нівроку,
Тільки, цур, не в
час уроку!...
Закличка до початку заняття
Я усіх дітей гукаю,
Та до себе закликаю!
Будемо ми разом грати,
Заняття час вже починати.
РИТУАЛИ ЗАКІНЧЕННЯ ЗАНЯТТЯ
Коло друзів
Стоячи або сидячи
у колі, всім узятися за руки, потиснути їх, подивитися по черзі одне на одного.
Естафета дружби
Узятися за руки і передавати, як естафету,
рукостискання. Починає вихователь: «Я передам вам свою дружбу, і вона йде від
мене до Маші, від Маші до Саші (і т.д.) і, нарешті, знову повертається до мене.
Я відчуваю, що дружби стало більше, оскільки кожний з нас додав частинку своєї
дружби. Хай же вона вас не покидає і гріє. До побачення!».
Сонячні промінці
Простягнути руки вперед і з’єднати їх в
центрі кола. Тихо постояти у такій позі, намагаючись відчути себе теплим
сонячним промінцем.
Розпускання бутона
Учасники стоять в колі, взявшись за руки. Під
команду педагога всі рухаються всередину кола, де сідають. Педагог: «Уявіть, що
ми всі один бутон квітки, яка повільно починає розпускатися з початком дня». Діти
встають і розходяться. «Кожен з вас пелюстка цього єдиного квітки. Квіти
приносять людям радість і щастя. Я сподіваюся і ви будите радувати своїх рідних
і друзів. До наступного заняття ».
Примовка
Всі ми дружнії
хлоп’ята.
Ми хлоп’ята –
дошкільнята.
Нікого ми не
скривдимо,
Нікого не образимо.
Як спілкуватися, ми
знаємо.
Нікого в біді не
залишаємо.
Не відняти, а
просити.
Разом ми хороші
діти.
Хай усім щаститиме,
сонце всім світитиме!
Закличка на кінець заняття
Ось скінчилась наша
гра.
Все, прощатись нам
пора.
Будемо завтра
зустрічатись,
В нові ігри будемо
гратись.
Варіанти сюрпризних моментів
для використання на
заняттях
1.
Вихователь прив’язує Незнайку на повітряних
кульках з боку вулиці до фрамуги або вікна , а нитку протягує до кімнати. Непомітно
підтягує нитку , тоді Незнайка залітає до кімнати.
2. До проведення
заняття вихователь під стіл ховає іграшку-кошеня. На занятті звертає увагу
дітей, що хтось нявкає і смикає його за ногу. Дістає кошеня, запитуючи, що вона
робить під столом. Кошеня повідомляє, що хотіло пограти і зламало… Вихователь
заспокоює кошеня і пропонує дітям зробити…
3. У групі з’являється Чарівна книга, до
якої вихователь звертається під час конфліктів, проблемних ситуацій.
4. У гості до
дітей прилітає Карлсон, який не знає ввічливих слів, через що дорослі не завжди
дозволяють йому товаришувати з дітьми. Діти навчають Карлсона ввічливості, а
потім із ним «мандрують» по дахах.
5. До групи
приходить із лісу Ведмежатко, яке розповідає, що на їхній ліс напала бабуся
Лінь. Від цього рослини припинили зростати, тварини не годують своїх малюків, усі
дерева обплела павутина, ліс нібито вимер. Ведмежатко просить дітей своїми
добрими вчинками допомогти мешканцям лісу звільнитися від бабусі Ліні.
Наприкінці дня сорока приносить із лісу лист із подякою від лісових мешканців,
де бабуся Лінь розтанула, ліс ожив.
6. У гості до дітей прилітає метелик, щоб
вирушити з ними до світу комах, квітів, казок тощо.
7. До дітей
приходить Мийдодир із рушником на голові, на плечах, у руках тримає тазок, у
кишенях – мило, зубну щітку тощо. Діти закріпляють знання про гігієну.
8. У групі
«виростає» незвичайна квітка – квітка-семіквітка, на зворотній стороні пелюсток
написані завдання для дітей.
9. Присутність у
групі незвичайних банок із водою. Дві банки закриті кришками, зворотна сторона
яких зафарбована гуашевими фарбами червоного та синього кольору. Якщо банки
струсити, то вода ще більше зафарбується.
10.
У групі з’являється лісова фея, яку не можна побачити, але вона залишає
сліди (листок, гілку, квітку) і спостерігає, як діти ставляться до
рослин.
11.
Заноситься чарівний сундучок, до кришки якого
прикріплений дзвіночок, який дзвенить, коли сундучок відкривається
12.
У групі «виростають» чарівне дерево або два
рожевих кущі, на яких від добрих справ дітей «розквітають» рожеві квіти, а від
поганих-чорні.
13.
Із лісу приходить гном і приносить чарівний
зонт із різнокольоровою шляпою з паперу. Колір шляпи змінюється, реагуючи на
справи або відповіді дітей
14.
Заходять персонажі – Ох і Ах, які мають
протилежні характери, - говорять про здоров’я та здоровий спосіб життя.
15.
У групі з’являється «маленька
квіточка», в середині якої живе маленька дівчинка. Квітка боїться шуму,
«розквітає» від добрих справ.
16.
На віконному склі групи друкованими літерами
з боку вулиці пишуться зашифровані слова.
17.
Педагог заносить на заняття дві маски – одна
з великим обличчям, друга – з сумним. Маски «реагують» на поведінку дітей.
18.
Приходить
звуковий лист різного змісту, записаний на плівку.
19.
З’являється Буратіно, який скрізь суне свого довгого носа, за це його постійно
сварять. Необхідно навчити
Буратіно культурно поводитися.
20.
У групі присутнє добре Домовеня, яке мирить
дітей, оцінюючи їхні вчинки.
(з «Настільної книги вихователя ДНЗ» /Уклад. Л.А.Швайка-Х.:Вид.група
«Основа», 2009./)
Перелік освітніх джерел та онлайн
платформ на допомогу педагогам в організації дистанційного навчання
Студія онлайн-освіти Educational
Era https://www.ed-era.com/
iLearn (https://ilearn.org.ua/) –
цікаве, безкоштовне і доступне 24/7 навчання: онлайн курси з
основних предметів ЗНО, вебінари з найкращими репетиторами Києва, тести,
подкасти, матеріали для самопідготовки .
Prometheus https://prometheus.org.ua/ Онлайн курси
України і світу із різних предметів та різноманітних напрямків для вчителів та
учнів
Каталог
електронних освітніх ресурсів Інституту післядипломної педагогічної освіти
Київського університету імені Бориса Грінченка http://urok.ippo.kubg.edu.ua/
Інтерактивні
підручники Edera (математика, біологія, укр. мова, історія України, фізика,
географія, біологія) https://www.ed-era.com/books/
Мультимедійні
підручники КМ Медіа (з відео і можливістю читати на телефонах) http://kmmedia.com.ua/books/
Українська
програма – каталог е-підручників, відео, аудіокниг для школи http://ukrprog.com/
Розумники
– придбання (диски та скачування з сайту) ліцензійних МОН е-підручників
(педагогічні програмні засоби, тести, лабораторні практикуми та інше) http://rozumniki.net/
Нова
школа -навчальні диски для школярів (каталог ресурсів всіх
предметів) http://novashkola.com.ua/
Електронні
версії підручників https://e-pidruchnyky.net/
Для вихователів
Спілкуємося
з батьками вихованців онлайн: шість корисних сервісів
Щоб інформувати батьків про заходи в дитячому садку, ділитися
фотографіями й надавати їм професійну допомогу, використовуйте онлайн-сервіси.
Дізнайтеся їхні переваги та недоліки, а також оберіть найзручніший для
позитивної та корисної взаємодії з батьками
Нині рідко зустрічаємо педагогів, які не користуються сервісами для
онлайн-спілкування. Через «інстаграми» й «фейсбуки» вони діляться своїми
історіями, досвідом, відчуттями, захопленнями, шукають однодумців. А віднедавна
ще й використовують ці сервіси у професійній діяльності. Зокрема, спілкуються з
батьками вихованців.
Ми проаналізували переваги та недоліки найпопулярніших сервісів, щоб
найоптимальніші з них наші читачі обрали для себе, свого педагогічного
колективу та батьків.
Сайт дитячого садка
Дитячий садок веде сайт не лише для того, щоб розміщувати на ньому
ключову інформацію, а й сформувати позитивний імідж, завоювати довіру батьків,
представників громадськості та соціальних партнерів, залучити
висококваліфікованих кадрів тощо. Щоб сайт ефективно виконував своє
призначення, педагоги дотримуються вимог щодо його структури, змісту, навігації
та форми подачі інформації.
Переваги. Текстові й
мультимедійні матеріали про виховання дітей, освітню політику дитячого садка,
ресурсне забезпечення та досягнення дітей не лише зацікавлять батьків, а й
продемонструють їм результативність роботи педагогічного колективу. Завдяки
сайту батьки у зручний для них час ознайомлюються із тим, як функціонує дитячий
садок. Наприклад, переглядають фото- й відеоекскурсії по його приміщеннях і
території.
Недоліки. Не всі батьки
постійно відвідують сайт. Тому педагоги мусять дублювати інформацію з нього в
інші канали спілкування. Скажімо, повідомляють про певний захід у месенджері.
До того ж сайт зазвичай забезпечує односторонній зв’язок.
Форум на сайті
На форумі зазвичай спілкуються відвідувачі сайту. Тут вони створюють
свої теми й обговорюють їх з іншими відвідувачами — батьками та педагогами.
Переваги. «Живий» та змістовний
форум стимулює батьків частіше відвідувати сайт дитячого садка, попри час доби.
На ньому вони детально обговорюють актуальні теми чи проблеми.
Недоліки. Якщо педагоги довго
не відповідатимуть на запитання батьків, то вони припинять відвідувати форум.
Щоб цей сервіс «жив», педагоги беруть участь у дискусіях і пропонують теми,
а отже — додатково виокремлюють для цього час.
Особисті блог і сторінка в соцмережах
Щоб розмістити інформацію про свою професійну діяльність і досягнення,
педагоги створюють особисті сторінки в соцмережах і блоги.
Переваги. Завдяки власним
сервісам педагоги демонструють батькам професійні інтереси, знання та навички,
підвищують власний авторитет. Також — консультують батьків онлайн, а для тих,
хто пропустив консультацію чи збори, роблять відеозапис заходу й діляться ним.
Недоліки. Щоб створити й
вести особисті блог чи сторінку в соцмережах, педагоги опановують спеціальні
знання та вміння. Окрім технічних питань, вони навчаються писати так, щоб зацікавлювати
відвідувачів. До того ж педагоги зазвичай ведуть особисті сервіси
в неробочий час.
Електронна пошта
Завдяки електронній пошті педагоги інформують батьків про життя груп і
заходи в дитячому садку, а також надсилають їм практичні матеріали — вірші
до свят, пам’ятки, фото тощо.
Переваги. Електронну пошту
групи педагоги легко створюють і використовують. Такий формат спілкування
гарантує швидку доставку повідомлень батькам вихованців.
Недоліки. На листи батьки
зазвичай відповідають із затримкою. Окрім того, вони іноді довго не перевіряють
свою електронну скриньку, а потім ненавмисно видаляють листи разом зі спамом
або змінюють адресу електронної пошти й забувають попередити педагогів про це.
Група в соцмережі
Якщо більшість батьків користується однією соцмережею, вихователі
створюють у ній групу й інформують учасників про цікаві події дитячого садка та
обговорюють у ній нагальні питання.
Переваги. У групі батьки й
педагоги спілкуються в зручний час. Обговорюють у ній деталі майбутнього
заходу, діляться враженнями про минулі свята й дозвілля тощо. Також педагоги
проводять у групі опитування й оперативно збирають інформацію, розміщують
посилання на методичну літературу, фото- й відеоматеріали.
Недоліки. Якщо вихователь і
батьки не встановлять правила спілкування у групі, вона перетвориться на
стрічку безглуздих постів. До групи намагатимуться долучитися сторонні
користувачі й розміщуватимуть рекламу, заборонені матеріали тощо. Тому педагоги
закривають групу й додають учасників особисто. Аби фільтрувати запити, педагоги
додатково витрачають час.
Чат у месенджері
Месенджер — це програма, за допомогою якої користувачі обмінюються
швидкими повідомленнями. Наприклад, Viber, WhatsApp, Skype, ICQ, Telegram.
Переваги. Педагоги в режимі
реального часу передають батькам текстові повідомлення, фото фрагментів занять
чи дозвілля дітей тощо. Така тісна взаємодія з батьками допомагає педагогам
полегшувати адаптацію дітей у дитячому садку.
Недоліки. З одного боку,
месенджер — це можливість «зловити» постійно зайнятих батьків, а з
другого — цілодобові повідомлення. У чат групи батьки пишуть будь-коли та
будь-що. Наприклад, уночі та рано вранці повідомляють, що їхня дитина не прийде
в дитячий садок; скидають малюнки з побажаннями чудового дня, новини з інтернету;
рекомендують магазини з іграшками та дитячим одягом тощо.
Ми розглянули шість найпоширеніших і найпростіших онлайн-сервісів для
спілкування. Насправді їх значно більше. Проте ми свідомо запропонували лише
шість, щоб ви не губилися в їхньому різноманітті. Обирайте найприйнятніші для
вас і спілкуйтеся із задоволенням!
Використані джерела: ж-л «Вихователь-методист» №1, 2021 рік.
Коментарі
Дописати коментар